Sinds deze zomer is de ‘wet dubbele bemiddelingskosten’ van kracht gegaan. Wat houdt dit in? Makelaars mogen geen bemiddelingskosten meer doorrekenen aan huurders, waaronder ook die van ‘onzelfstandige woningen’ (lees: studentenkamers). Maar nog steeds worden er bemiddelingskosten en andere onnozele zooi in rekening gebracht.

Toen ik een jaar geleden mijn kamer van drie bij drie meter introk, moest ik al € 350,90 aan bemiddelingskosten betalen. Dit jaar ben ik die bezemkast ontvlucht en ben ik doorverhuisd naar een grotere kamer in hetzelfde huis. Nu moest ik weer € 181,50 betalen. De ene keer noemden ze het bemiddelingskosten, de andere keer doorverhuiskosten en op de factuur staat het heel duidelijk aangeduid als ‘overige’.

Nu verwacht je dat ik door het doorverhuizen misschien een speciaal contract of regeling heb, maar dat is ook niet waar. Ik heb weer hetzelfde contract als iedere nieuwe huisgenoot, en moet ik ook opnieuw het minimum van 12 maanden huren. Nu heb ik gemaild (en gebeld) naar mijn makelaar dat ik graag de bemiddelingskosten terug zou willen. Maar ze zitten een beetje moeilijk te doen over het feit dat ik ben doorverhuisd.

aalmoesTerwijl mijn makelaar Living Today het uitzoekt, belde ik ook even met het juridisch loket. Zeven euro aan beltegoed later konden ze me ook niet echt helpen. Officieel mogen ze geen doorverhuiskosten rekenen, maar als het puntje bij paaltje komt, zou ik weinig kunnen doen. Officieel of niet, iedereen weet dat die kosten nergens op slaan, want hoeveel tijd kost het ze nou om mijn contract om te zetten? Ik wil gewoon dat geld terug, want over een paar jaar verdien ik als werkloze archeoloog toch niets…

Op het moment is het dus onzeker of ik de 180 euro terug krijg of niet, dus het vervolg houd ik jullie nog tegoed. Ik laat het er in ieder geval niet bij zitten. Studenten die wel een nieuwe kamer hebben en bemiddelingskosten moesten betalen: vraag het terug! Het is een hoop geld, wat je zeker als student goed kan gebruiken. Jullie horen het sowieso terug te krijgen. Op de site van juridisch loket staat een voorbeeldbrief en je kan ook altijd klagen over jouw makelaar bij de Consuwijzer. Zij kunnen op hun beurt bij genoeg klachten maatregelen nemen.