De coronapandemie heeft het leven van iedereen op z’n kop gezet, inclusief wij als studentenpopulatie. Geen (fysieke) colleges meer, online tentamens, geen terrasjes, borrels of feestjes. Veel mensen vielen in een zwart gat, de ene wat dieper dan de ander. Zoveel vrije tijd opeens en zo weinig structuur nog op een dag. Maar hadden deze veranderde omstandigheden misschien ook een positief effect op mij als student? Hoe kon online studeren mij een betere student maken?
Structuurloos leven
In eerste instantie moet ik zeggen dat het antwoord op bovenstaande vraag ‘nee’ is. Hoewel ik nog genoeg te doen had voelde de plotselinge afwezigheid van colleges een beetje als vakantie. Een vakantie die ik dus ook met open armen ontving. Na ongeveer een week niks doen ontving ik twee mailtjes van docenten om te vragen waarom ik niks inleverde. Ohja oeps, het was nog niet echt vakantie. Met een lichtelijk gevoel van paniek besloot ik toch maar weer wat aan mijn studie te gaan doen. Met zoveel extra tijd zou het alsnog half als vakantie voelen toch?
Alles proberen
Op de een of andere manier leek ik steeds veel minder tijd te hebben dan eigenlijk mogelijk was. Plotseling vond ik het nodig om een nieuwe hobby te beginnen en alle boeken te lezen die onaangeraakt in mijn boekenkast stonden. Natuurlijk moest ik ook videobellen met de mensen waar ik nu niet mee kon afspreken. En was mijn huis altijd zo stoffig? Daar moest ook eens wat aan gedaan worden. Na twee volle dagen alles behalve studeren besloot ik verstandig te worden. Het was tijd om video’s op YouTube te kijken over productiviteit. Natuurlijk was dit ook uitstelgedrag, maar ik kan wel zeggen dat het me om een betere student gemaakt heeft in een tijdperk van online studeren. Alle tips die ook maar een beetje nuttig klonken besloot ik gewoon eens uit te proberen.

Mezelf leren kennen
Actieve uren
Op bepaalde momenten van de dag ben je scherper dan op andere momenten. Voor mij bleken de ochtend en de avond de beste tijden te zijn. Op deze momenten plande ik de moeilijkste taken in waar ik de meeste breincapaciteit voor nodig had. Vooral in de ochtend probeerde ik zoveel mogelijk te doen omdat mijn motivatie dan het hoogst was en ik kon uitkijken naar een vrije avond als ik genoeg gedaan kreeg. De middagdip was vooral voelbaar rond een uur of drie. De taken waarbij mijn brein op standby kon staan waren het meest geschikt voor dit moment. Sommige dagen was ik zo slaperig en futloos rond dit uur dat ik voor een powernapje ging wat me altijd enorm goed doet.
Wisselen tussen activiteiten
Ik kwam erachter dat het afwisselen van verschillende soorten taken me het productiefst maakte. Na een half uur artikelen lezen ging ik een half uur aantekeningen van een boek maken om vervolgens een half college terug te kijken. (Hier wat tips om online colleges vol te houden). Door de taken te verdelen in halve uren bleef mijn concentratie hoog en kon ik optimaal gebruik maken van mijn tijd.
Tijd voor pauze
Pauze inplannen is net zo belangrijk als het inplannen van taken. Ik had drie natuurlijke pauzes in mijn dag die samenvielen met mijn ontbijt, lunch en avondeten. Daarnaast had ik een aantal kleinere pauzes om even mijn hersens te resetten. In het begin ging ik tijdens deze pauzes gewoon op de bank zitten. Ik merkte alleen dat deze ‘korte’ pauzes daardoor makkelijk een uur duurden en dat was niet de bedoeling. Om dit te voorkomen besloot ik actief te blijven en iets te doen dat nuttig was maar niks te maken had met studeren. Zo kreeg ik ook altijd de afwas gedaan, was het huis opgeruimd en bleef ik in beweging met wat yoga. Maar je kan natuurlijk ook een mooie wandeling door Leiden maken!
Bijstellen en verbeteren
Natuurlijk ging dit niet allemaal meteen van een leien dakje. Ik heb veel moeten experimenteren om mijn ideale planning te vinden. Elke avond keek ik terug op de dag en maakte aantekeningen voor de volgende dag om mezelf te verbeteren. Nu kan ik rekening houden met mijn energiedips, mijn concentratieboog en ingrijpen voor uitstelgedrag toeslaat.

Hoewel het begin dus moeizaam was durf ik wel te zeggen dat online studeren mij een betere student heeft gemaakt. Sommige gewoontes die ik nu ontwikkeld heb zal ik niet kunnen handhaven wanneer ik weer meer van huis ben, zeker als ik deze tijden niet zelf kan bepalen. Maar een groot deel van de inzichten zal ik zeker (deels) blijven gebruiken.
Natuurlijk kijk ik uit naar de tijd dat corona echt in het verleden ligt… maar ik kan niet ontkennen dat ik de vrijheid om mijn studietijd helemaal zelf in te delen niet ga missen.