Het is misschien niet zo schrijnend als in de recent verschenen film I, Daniel Blake, maar ook studenten moeten op hun tijd flink opboksen tegen bureaucratie. Al vanaf het eerste studiejaar word je getraind om de universitaire procedures scherp in de gaten te houden.

Je keuzevakken laten goedkeuren door de Examencommissie? Houd daar twee maanden voor vrij. Je inschrijven voor een vak? Vergeet niet de routekaart voor het doolhof dat Usis heet (main menu>self service>student center>enroll>enroll by searching a course>continue>search course>click course>check course>click ‘to shopping cart’>go to shopping cart>enroll>confirm). ‘Vorige’ geklikt? Jammer joh, opnieuw beginnen. Niet geklikt op ‘ja-ik-wil-me-echt-voor-dit-tentamen-inschrijven-anders-had-ik-de-vorige-zeven-keer-niet-op-“accepteren”-gedrukt’? Helaas, betaal maar een paar tientjes om dat tentamen toch te maken.

Frustratie-tijdratioVoor mijn studie ben ik verplicht een aantal ECTS te halen bij zogenaamde Research Schools. De Research School voor mijn vakgebied  (Oude Geschiedenis) is OIKOS. Om daar cursussen te kunnen volgen moet je bijvoorbeeld lid zijn van OIKOS – en dat gaat natuurlijk niet vanzelf bij je inschrijving voor je master. Om vervolgens een cijfer te kunnen krijgen, moet je ingeschreven zijn bij de universiteit die de cursus officieel aanbiedt.

Zo solliciteerde ik eens voor een cursus – met motivatiebrief, cv, alles erop en eraan – en werd toegelaten. Yes, ik mag tien dagen naar Rome! Maar eerst moest ik me nog inschrijven bij de VU als deeltijd student, want anders kon ik niet becijferd worden. Geen probleem, dacht ik, dat is zo gedaan. Naïef natuurlijk.

Ik had nog nodig: een account bij VU-net, een Bewijs van Betaling Collegeld (BBC), een Bewijs van Toestemming van de Examencommissie (BTE) en alle informatie die je nodig hebt voor aanmelding aan een universiteit (diploma’s, legitimatie, pasfoto, bankrekeningnummers, etc). En o ja, het verkrijgen van het BBC en het BTE kon wel enkele weken duren. Dat kreeg ik te horen eind december. Voor notabene een cursus in februari. Goed geregeld!

Niet alleen de universiteiten zijn plekken waar ‘de paarse krokodil’ de mens regeert in plaats van andersom. Ook andere bedrijven maken er vaak een potje van. Zo wil ik jullie mijn recente escapades met mijn telefoonprovider niet onthouden:

Hallo.
Hallo, dit is uw telefoonprovider. Waarmee kan ik u van dienst zijn?
Mijn simkaart wordt niet herkend. Het gebeurt onregelmatig, maar wel steeds vaker.
Dat is vervelend. Kunt u controleren of de simkaart het wel doet in een andere telefoon?
Nee, ik heb geen andere telefoon.
Kunt u het echt niet controleren?
Nee.
We moeten eerst weten of het aan het mobiel of aan de simkaart ligt, voordat we u verder kunnen helpen.
Ik heb wel een ander mobiel, maar die heeft een ander formaat simkaart. Kunt u me geen nieuwe simkaart sturen?
Nee. We moeten eerst weten of het aan het mobiel of aan de simkaart ligt.
Maar ze zijn allebei van jullie, dus waarom moet ik dit uitzoeken?
We moeten eerst weten of het aan het mobiel of aan de simkaart ligt.
Kan ik mijn mobiel en simkaart niet samen opsturen?
Nee.

We kunnen je een simkaartadapter sturen om je andere mobiel te gebruiken.
Ok, dan proberen we dat wel.
Fijne dag.
Bedankt.

***

Hallo.sim-kaarten
Hallo, dit is uw telefoonprovider. Waarmee kan ik u van dienst zijn?
Mijn simkaart werd niet herkend. Het gebeurde onregelmatig, maar wel steeds vaker. Toen heb ik een check gedaan en de simkaart deed het in een andere telefoon. Ik heb mijn telefoon opgestuurd ter reparatie, maar ik heb nog steeds hetzelfde probleem.
Dat is vervelend.
Het lijkt dus toch aan de simkaart te liggen. Kunt u mij een nieuwe opsturen?
Dat kost u €15.
Waarom? Ik heb toch netjes een check en een reparatie gedaan? Een van jullie producten is kapot, daar ga ik niet voor betalen.
Heeft u een check gedaan?
…Ja, en daarna het mobiel opgestuurd ter reparatie.
Heeft u daarna nog een check gedaan?
Nee, hoezo?
We moeten eerst weten of het aan de telefoon of aan de simkaart ligt. U kunt ook direct een nieuwe simkaart bestellen. Dat kost u €15.
Maar de telefoon is gerepareerd, daar kan het toch niet meer aan liggen?
We moeten eerst weten of het aan de telefoon of aan de simkaart ligt.
Maar de telefoon is gerepareerd! Kunt u me niet gewoon een nieuwe simkaart toesturen.
Nee, dan maken wij verlies dat wellicht onnodig is.
Verlies? Maar die simkaart kost jullie geen €15, dat kost mij €15! U maakt mij niet wijs dat jullie daar dezelfde kosten aan hebben.
We kunnen u geen nieuwe simkaart opsturen.
Kan ik mijn mobiel en simkaart niet samen opsturen? Kunnen jullie het rustig uitzoeken.
Nee.
Dus ik moet nog een check doen?
Ja.

***

Hallo.
Hallo, dit is uw telefoonprovider. Waarmee kan ik u van dienst zijn?
Ik bel voor de volgende stap in een terugkerend probleem. Pak uw logboek er maar bij.
Dat is vervelend. U heeft problemen met uw simkaart. We moeten eerst weten of het aan de telefoon of aan de simkaart ligt. Heeft u een check gedaan?
Ja, daarom bel ik. In de andere telefoon doet hij het prima.
Wilt u uw mobiel ter reparatie aanbieden?
Dat heb ik al gedaan.
Daarna heeft u de check gedaan, dus het ligt niet aan uw simkaart. Wilt u uw mobiel ter reparatie aanbieden?
Maar dat heb ik al gedaan!
Ze gaan heel professioneel met uw problemen om. Wilt u uw mobiel ter reparatie aanbieden?
Hoe is dit een volgende stap? Hoe lang moet ik mijn telefoon laten repareren en mijn simkaart checken voordat jullie toegeven dat de telefoon of de simkaart inherent kapot is?
U komt niet in aanmerking voor een vervangend toestel. Eerst zal u uw mobiel ter reparatie moeten aanbieden.
Mijn simkaart werd niet herkend. Het gebeurde onregelmatig, maar wel steeds vaker. Toen heb ik een check gedaan en de simkaart deed het in een andere telefoon. Mijn telefoon is opgestuurd ter reparatie, ik heb nog een check gedaan, maar ik heb nog steeds hetzelfde probleem. Hoe gaat een tweede reparatie mij helpen?
Goed dat u het uitlegt. Dat klinkt alsof er misschien een probleem is met uw simkaart. Wilt u een nieuwe simkaart?
…Ja.
Dan stuur ik u die op. Als er dan nog steeds een probleem is, kunt u uw mobiel ter reparatie aanbieden. Fijne dag!
Bedankt…

 

Facepalm