daanInmiddels is Daan afgestudeerd, maar lees zijn blogs hier terug!

Als ik aan mensen vertel dat ik studeer om docent geschiedenis te worden zijn er altijd twee soorten reacties te onderscheiden. De “ah, leuk”, gevolgd door een alleszeggende stilte, wordt meestal uitgesproken door degenen die op de middelbare school niet zo veel hadden met het vak. Vaak hadden ze geen leuke docent die verhalen vertelde, spotprenten of films liet zien.

Gelukkig is de “ow, geschiedenis, ik had vroeger een hele leuke docent”, gevolgd door anekdotes, verhalen en jeugdherinneringen, een veel vaker voorkomende reactie. Het leert ons dat de geschiedenisdocent het vak kan ‘maken’ of ‘breken’. Als docent in opleiding vind ik dat een interessant gegeven. Vaak omdat mensen niet precies kunnen aangeven welke eigenschap de docent zo succesvol maakt.  Alsof goede docenten een gemaskeerd talent beschikken die de leerlingen onbewust kan beïnvloeden. Ik onderwerp mezelf aan een zoektocht naar wat een goede docent is en probeer dat in de praktijk te brengen in mijn eigen lessen.

In 2011 rondde ik de lerarenopleiding geschiedenis tweedegraads af. Ik sprak in dat jaar de ambitie uit om ook eerstegraads docent te worden zodat ik ook in de bovenbouw en op het HBO kon lesgeven. Na een premaster begon ik in 2012 aan de master Medieval and Early Modern European History aan de Universiteit Leiden. Afgelopen zomer voltooide ik die studie en begin ik aan mijn laatste periode van mijn studententijd: “de educatieve master“. Een master waarin je theorie met de praktijk combineert en je in de colleges en op je stageschool wordt gevormd tot een eerste klas docent.

Ik leef nu een leven tussen klaslokaal en collegezaal, tussen puber en professor, tussen proefwerk en afstudeerscriptie. In mijn blogs vertel ik over (af-)studeren, stagelopen, les geven en het leven als historicus.

Ik houd jullie op de hoogte!

Wil je meer weten over mijn master? Kijk dan op unileidenmasters.nl