Be sure: don't go BesuredNa een trouwe dienst van ruim 6 jaar werd het tijd voor een nieuwe bril. Die dingen zijn net zo duur als dat ze nuttig zijn, dus ik ben blij dat er zorgverzekeringen bestaan. Aangezien ik verder nooit ergens last van heb, heb ik mijn verzekering voor dit jaar zelfs uitgekozen op een vergoeding voor een bril.

Uiteindelijk kwam ik uit bij Besured, een studentenverzekering. Bij een basisverzekering zou de vergoeding kunnen oplopen tot 120 euro, mits ik bij een bepaalde winkel mijn bril kocht. Nou was ik toch al klant bij die keten, dus dat was geen probleem. Afijn, ik ging dus een bril uitzoeken en nadat dit was gebeurd ging ik afrekenen. Ik gaf mijn mooie nieuwe zorgpasje aan de opticien, die tot mijn verbazing zei dat er geen deal was tussen hen en Besured. Ik heb dus nog maar eens op de website gekeken en ja hoor: die deal bestond wel. In mijn naïviteit dacht ik nog dat het bij het ophalen van de bril wel verrekend zou worden…

De nieuwe bril in actie

De nieuwe bril in actie

Dat bleek uiteraard niet het geval te zijn en redelijk woedend belde ik naar Besured. Daar werd mij verteld dat brillenglazen alleen vergoed werden bij een aanvullende verzekering. Ik wierp tegen dat op hun eigen site stond dat dit niet zo was. Mijn bloed begon langzaamaan het kookpunt te bereiken toen de medewerker op zijn meest hautaine toon aan mij vroeg waar dat dan stond. Vervolgens – ik vermoed dat hij het zelf ook had zien staan – moest hij even aan zijn baas vragen hoe hij dit moest oplossen. Het antwoord kwam al gauw: de korting (essentieel: géén vergoeding) moest bij de winkelier verwerkt worden en gold in plaats van eventuele kortingsacties van de winkel zelf.

Ik legde de jongeman vriendelijk, doch razend, uit dat het mij niet uitmaakt of het korting of vergoeding heet, omdat het op hetzelfde neerkomt: een lagere factuur voor mij. Op de site van Besured staat ook nergens aangegeven dat deze korting allerlei randvoorwaarden met zich meebrengt. Met andere woorden: volgens hun eigen site heb ik gelijk. Als principieel persoon liet ik het er niet bij zitten en ik heb op hoge poten een email gestuurd naar Besured. Uiteraard heb ik geen antwoord gekregen, dus nu ga ik een klacht indienen bij de zorg-ombudsman.

Iedere student zal er mee te maken krijgen: het moment dat je een zorgverzekering gaat kiezen. Weer een stap richting het volwassen worden. Laat mij aan alle studenten één tip meegeven: kies niet voor Besured…